Na twee jaar stonden we vandaag weer aan de start, met de iconische superstar-lichtjes op het dak. Dit doordat Gert-Jan de sterke resultaten wist te behalen in de eerste grading periode van 2025. Dat betekent wel dat we er een tandje bij moeten zetten, aangezien we in de achterste groep van het veld nu moeten starten.
Op deze Hemelvaartsdag stonden er ruim 60 rijders ingeschreven. Toch lieten de slechte weersomstandigheden velen twijfelen, en uiteindelijk besloten sommigen niet te starten. Uiteindelijk waren er 53 rijders die de uitdaging aangingen en het toch probeerden...
3 Gereden Heats..
Vandaag leek het meer op glibberen en overleven dan op écht stockcar racen. Het belangrijkste doel was simpel: de race uitrijden zonder grote schade op te lopen. Elk klein tikje dat je uitdeelde, kon zomaar betekenen dat je zelf in een spin terechtkwam. Dit zorgde ervoor dat de coureurs vroeg van het gas moesten en uiterst nauwkeurig moesten omgaan met het gaspedaal. Door de extreem natte omstandigheden hebben we besloten geen uitgebreide verslagen van de heats te geven, aangezien het verloop in vrijwel alle heats hetzelfde was. Gelukkig kwam er in de laatste heat weer wat snelheid en strijd terug in de race, en dat zagen we ook in de finale!
Ondanks een paar momenten met vastzitten en spins, hebben we alle heats uiteindelijk uitgereden. Na drie gereden heats hebben we een 5e, 11e en 6e plaats behaald. Een prima resultaat, zeker gezien de uitdagende omstandigheden!
Finale
De baan verkeerde weer in betere conditie, doordat de regen gelukkig was gestopt. Dit zorgde ervoor dat er eindelijk echt gestreden kon worden!
De finale om de Sjoerd Zijlstra Memoriaal trofee ging van start, maar al snel moest de wedstrijd worden stilgelegd met de rode vlag. Dit ondanks dat Gert-Jan zelfde erin slaagde uit de malaise te blijven.
De complete herstart werd vrijgegeven, maar helaas werd Jan-Bauke van Kalsbeek (#75) in de eerste bocht rondgetikt. Hierdoor moesten we snel anticiperen door via de buitenkant te passeren, wat ons uiteindelijk toch wat tijd kostte. De race ging zonder neutralisaties verder, waardoor het voor onder andere de rood-dakkers en superstars een flinke uitdaging was om naar voren te komen. Dit resulteerde in een top 3 bestaande uit de geel-dakker Stan Eizinga (#35), die de finale op zijn naam wist te schrijven, gevolgd door twee blauw-dakkers op de tweede en derde plaats. Gert-Jan eindigde uiteindelijk op een 10e plaats, net achter de Engelsman Dave Polley (#138).
Ben je toch benieuwd hoe de heats zijn verlopen?
Bekijk dan het videomateriaal van: RaRaRacing op zijn YouTube-kanaal! (we zaten in heat 2, 4 en 6)
Heat | Resultaat |
---|---|
Heat 1 | 5e |
Heat 2 | 11e |
Heat 3 | 6e |
Finale | 10e |
Dag klassement | 7e van de 53 |
Ondanks het barre weer hebben we toch weer waardevolle punten weten te scoren! Bij de Superstar Grading hebben we goed gepresteerd, net als bij deze 5e ronde van de WK-kwalificatie, waar we momenteel stevig op de 2e plaats staan. Daarnaast hebben we ook mooie resultaten geboekt bij de 4e World of Dirt-kwalificatie ronde, waar we inmiddels naar de 3e plek zijn geklommen. Tot slot zijn we ook weer iets gestegen in het clubkampioenschap van de FAC. Een geweldige stap vooruit!
Alle tussen standen zijn naar deze dag op Speedway Blauwhuis op onze website ook weer bijgewerkt!
Foto's met dank aan:
Ruud Swinkels Foto, Ed Jacobs, Sjouke Bosma Crossfoto's, Ytje
Reactie plaatsen
Reacties