Op vrijdagmiddag(4 Jul) vervolgen we onze reis naar Engeland, waar we zaterdagavond in King's Lynn (Adrian Flux Arena) zoveel mogelijk meters willen gaan maken. Ons doel? De zo goed mogelijke afstelling zien te vinden voor de grote Wereld kampioenschap finale, die plaatsvindt in de maand September ook op deze baan.
Met meer dan 50 deelnemers waren wij ingedeeld in de tweede heat, waardoor we eerst rustig konden toekijken hoe de andere rijders het ervan afbrachten.
Heat 2 (heat 1 voor Gert-Jan)
Gert-Jan werd direct ingedeeld in een uitdagende heat met grote namen. Hij stond daar opgesteld als superstar(grading). Na een paar ronden ging het echter mis toen het wiel van Joe Booth (#446) afbrak. Tegelijkertijd raakten rijders zoals Brooke Kitson (#523), Charlie Sworder (#5) en Tom Harris (#1) met elkaar verstrengeld. Gert-Jan wist hier scherp op te anticiperen door het incident behendig te ontwijken. De race werd vervolgens direct stilgelegd.
De race werd hervat en halverwege wist Gert-Jan zich naar een knappe 10e plaats te rijden. Dit zou voldoende zijn om zich te kwalificeren voor de finale van die avond. Helaas ging het mis toen Casey Engelstone (#120) op het linker voorwiel van Gert-Jan terechtkwam. Hoewel beide coureurs hun weg konden vervolgen, raakte de balans van Gert-Jan’s auto ernstig verstoord. De linkerkant(achterkant) hing naar beneden oorzaak kapotte schokbreker links achter, waardoor de prestaties snel achteruitgingen. Uiteindelijk besloot Gert-Jan zijn race vroegtijdig te beëindigen en de auto op het middenterrein stil te zetten.
De auto werd direct onder handen genomen door het team, samen met Team Finniken (#55/#550) en Richard Woods (#268). Na slechts twee heats van andere klassen tussendoor, moesten we alweer klaarstaan voor de volgende race. De tijdsdruk was hoog, maar er werd hard gewerkt: de vooras werd vervangen, de linker achter schokbreker werd vervangen, en ook de stuurpomp kreeg een grondige aanpak. Met een bijna complete revisie stond de stockcar nét op tijd weer race klaar voor de Consolation (herkansingsrace). Onze dank is groot!
Consolation (herkansing race)
Als enige superstar stond Gert-Jan op de baan tijdens deze Consolation heat, waarin de top 12 zich zou kwalificeren voor de finale van vanavond.
Na drie ronden werd de race stilgelegd vanwege meerdere stilstaande auto's op de baan. Gert-Jan gebaarde direct naar zijn team dat hij nog steeds niet tevreden was met de besturing van zijn wagen, waardoor hij daar nog niet het maximale uit kon halen. Toen de race weer werd hervat met een groene vlag, ging Gert-Jan in de achtervolging op Joe Booth (#446), die de bocht iets te dwars inging. Na een klein tikje van Gert-Jan raakte Booth een band op het middenterrein, waardoor hij dwars voor Gert-Jan terechtkwam. Gert-Jan wist hem echter snel te ontwijken en zette zijn race voort. Gert-Jan werkte zich terug naar de top 10. Halverwege de race ontstonden opnieuw chaotische taferelen op de baan. Dankzij zijn scherpe reflexen kon Gert-Jan de incidenten ontwijken, maar opnieuw werd de gele vlaggen gezwaaid. De herstart werd vrijgegeven, waarna de rood-dakkers Kyle Gray (#124) en Joe Booth (#446) Gert-Jan wisten in te halen. Hierdoor lagen we op de 9e plaats. In de laatste ronde, tijdens de allerlaatste bocht, haakten Jake Harrhy (#345) en James Morris (#463) in elkaar. Dit bood Gert-Jan de kans om nog twee plekken cadeau te krijgen. Zo eindigden we de race op een mooie 7e plaats, wat voldoende was om door te gaan naar de finale.
Einde race avond Kings Lynn...
Helaas hebben we, vanwege problemen met het stuurhuis en het ontbreken van deze vervangende onderdeel, besloten om de auto de rest van de avond aan de kant te laten staan. Onze intentie was immers om het maximale uit deze ervaring te halen. Het hele complex moet natuurlijk in orde zijn, en dat bleek helaas niet het geval. Dat was even een tegenvaller.
Heat | Resultaat |
---|---|
Heat 2(1) | DNF |
Consolation | 7e |
Finale | DNS |
Grand National | DNS |
Uiteindelijk zijn we zonder zorgen teruggereisd naar Nederland. Onderweg maakten we een tussenstop bij een hotel in Engeland, waar we de volgende ochtend vroeg onze reis voortzetten naar de boot. Op Zondag arriveerden we met de dag boot tegen het einde van de middag weer in Nederland.
Onze eerstvolgende race, is de Open NK in Sint Maarten, deze vindt plaats op zaterdag 9 augustus. Extra bijzonder: het is een avondcross!
Foto's met dank aan:
Andries de Vries, Colin Casserly, KB Race Photos
Reactie plaatsen
Reacties