13 September 2025 King's Lynn ''Van trots in de parade tot pech in de race: onze Wereldfinale''

Na een goede nachtrust en een stevig Engels ontbijt waren we klaar voor dag twee. We gingen direct weer richting de baan, vastberaden om de auto in topconditie te brengen voor deze belangrijke dag. In de vroege middag stonden namelijk de tijdritten op het programma, waarmee we de startplaatsen voor de overseas zouden bepalen. En zodra de avond valt, is het tijd voor hét hoogtepunt van het jaar: de spectaculaire Wereldfinale!

Tijd ritten voor startplaatsen WK

De tijdritten, ook wel beter bekend als de kwalificatie in de F1, gaven elke overzeese coureur twee kansen om de snelst mogelijke rondetijd neer te zetten. De twee snelsten begonnen vervolgens op startrij 3 in wereld finale race, waarna de rest werd verdeeld over startrijen 6, 9, 12, enzovoort. In zijn eerste poging zette Gert-Jan een rondetijd neer van 16.185. Tijdens zijn tweede poging wist hij deze tijd met 8 duizendsten te verbeteren, wat resulteerde in een beste rondetijd van 16.177. Hoewel dit een sterke prestatie was, waren Roy Peetoom (#H710) met een rondetijd van 15.534 en Tsjalle Greidanus (#H229) met een rondetijd van 15.846 nog wat sneller. Omdat Tsjalle echter als wildcard winnaar deelnam en dus niet tot de gekwalificeerden behoorde, moest hij samen met de andere wildcardwinnaar(#H76 Wierd Gietema) strijden om een plek op rij 18, zowel aan de binnen- als buitenkant. Hierdoor werd Gert-Jan als 2e gekwalificeerd onder de qualfiers deelnemers. Dit gaf ons de mogelijkheid om vanaf de derde rij aan de buitenkant te starten, naast Roy Peetoom.

Naar afloop van de tijdritten werden de auto's, samen met alle andere WK-finalisten, naar een speciale locatie gereden. Hier kregen fans de unieke kans om dicht bij de WK-finalisten te komen, een handtekening te vragen of samen op de foto te gaan. Een bijzondere ervaring, want dit hadden we nog nooit eerder meegemaakt! Het was er ontzettend druk, wat opnieuw bevestigt dat we dit weekend echt te maken hadden met het Mekka van het stockcar racen!

Om 5 uur in de namiddag (Engelse tijd) gingen de eerste drie heats van de Stockcar F1 van start. De daaropvolgende heat was de grote Wereldfinale, waarin Gert-Jan zijn eerste race van de avond zou rijden. Terwijl de baan werd klaargemaakt voor de grote race, bouwden de spanning en anticipatie zich op met talloze interviews en voorbereidingen. 

Wereld Finale

Toen de avond viel, brak het moment aan: de introductieronde. Gert-Jan verscheen spectaculair, staand op de achterbumper met Evert-Jacob achter het stuur en als trots een wapperende Friese vlag op de voorbumper. En toen was het eindelijk tijd voor het hoogtepunt van het jaar: de race der titanen. Met iedereen in zijn auto en de legendarische woorden "Start Your Engines!" door de luidsprekers, brulden de motoren tot leven en begon de strijd waar iedereen op had gewacht!

Na twee spannende opwarmronden ging de race eindelijk van start. Gert-Jan nam een goede lijn de eerste bocht in, maar werd naar buiten gedreven en kwam in het gedrang. Hierdoor raakte hij dwars op de baan uitkomende bocht 2. Het was #515 Frankie Wainman Jnr die vol gas inhield in de zijkant van Gert-Jan, waardoor Gert-Jan niets meer kon doen en met de neus richting de boarding tot stilstand kwam. Vanaf dat moment was het afwachten wat de rest van het veld zou doen. Helaas sloeg het noodlot toe toen H# 453 Jacob de Vries en NZ#5 Josh Prentice vol op het rechterachterwiel van Gert-Jan klapte. Dit veroorzaakte aanzienlijke schade aan de achteras. Was het binnen één ronde al einde verhaal? Helaas wel. Wat we vreesden, werd werkelijkheid: door de enorme schade was het niet alleen einde race, maar ook meteen einde weekend. Alle wielen stonden scheef door kapotte schokbrekers, een beschadigde achteras en schade aan de vooras. De auto moest uiteindelijk met een trekker en een Manitou naar de World Final worden afgesleept, een trieste afsluiting van wat een mooi weekend had moeten zijn. #1 Tom Harris wist vanaf polepositie zijn zesde wereldtitel te veroveren. De tweede plaats ging naar H#410 Jelle Tesselaar, terwijl #217 Lee Fairhurst de derde plek bemachtigde.

Heat Resultaat
World Final DNF
Consolation DNS
Final DNS

We hebben weer een bijzondere ervaring achter de rug. Hoewel er zeker meer potentie in had gezeten, weten we dat dit nu eenmaal bij het spel hoort. Soms moet je je daarbij neerleggen. Omdat we de volgende dag gepland hadden om in Mildenhall te rijden voor de strijd om de World Masters, hebben we hier helaas niet meer kunnen deelnemen. Toch willen we onze dank uitspreken aan Richard Woods (#268) en Jaap Hiemstra (H#315) voor het aanbieden van hun auto's. Jullie support wordt enorm gewaardeerd!

Dus hebben we de zondag op een gezellige noot afgesloten door te genieten van prachtige races in Mildenhall.

Foto's met dank aan:

Andries de Vries, Colin Casserly, Ed Jacobs, Steve-o photography, Te-crossen

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.